Niet alleen de basisvakken (rekenen en taal) vinden wij belangrijk. Op de Burgemeester de Vlugtschool krijgen leerlingen ook de kans zich op sociaal-emotioneel, creatief, lichamelijk en cultureel vlak te ontwikkelen. Op deze pagina vindt u een overzicht van ons aanbod.
Bewegen
Samen bewegen is beter leren! Daarom krijgen alle klassen twee keer in de week 45 minuten gymles van een vakleerkracht. Ook is er voor elke groep ook 1 keer per week een extra gymles: de instuif les.
Tijdens de gymlessen hebben de leerlingen veel keuzevrijheid om zelf te ontdekken welke beweeg- en sportactiviteit ze leuk vinden. Ook mogen de leerlingen zelf bepalen hoe lang ze een activiteit willen doen en kunnen ze kiezen of ze zelfstandig willen werken, samen willen spelen of samen te werken. Tijdens de jaarlijkse beweegweek staat sport, bewegen en gezondheid centraal.
Leerlingen maken in de gymlessen kennis met veel verschillende spellen en sporten, om daarna door te stromen naar een sportvereniging na schooltijd en hun leven lang te blijven bewegen!
Samen met Jump-in biedt de Burgemeester de Vlugtschool naschoolse sportactiviteiten waarvoor alle leerlingen zich kunnen aanmelden (tegen een kleine bijdrage). Lees hier verder voor ons volledige aanbod van de naschoolse activiteiten.


21e -eeuwse vaardigheden
Onze samenleving verandert in sneltreinvaart – ons onderwijs dus ook. We zien dat kennis minder belangrijk wordt en dat vaardigheden zoals mediawijsheid en kritisch denken steeds beter van pas komen. Op de Burgemeester de Vlugtschool leren we onze leerlingen nieuwe (digitale) vaardigheden, zoals ICT-basisvaardigheden en computational thinking. Maar we geven ook extra aandacht aan samenwerken, kritisch denken, communicatie en zelfregulering. En bij sociale en culturele vaardigheden leren leerlingen te luisteren naar het standpunt van een ander.
Regelmatig halen we situaties uit het dagelijks leven de klas in. Dan werken leerlingen in kleine groepjes aan een taak of project. Ze oefenen ‘probleem oplossen’ bijvoorbeeld door met elkaar te brainstormen over oplossingen voor het klimaat- of armoedeprobleem. Ze lezen zich in op internet en werken aan hun informatievaardigheden door echt- en nepnieuws uit elkaar te halen. Jongere kinderen leren creatief denken door te experimenteren met materialen. Ze bouwen bijvoorbeeld een boot van ijsstokjes die écht blijft drijven of bedenken tien dingen waar je een sok voor kunt gebruiken.
Watt week
In de Watt-week (vernoemd naar de uitvinder James Watt) komen alle 21-eeuwse vaardigheden samen. Een paar weken per jaar werken onze leerlingen iedere middag aan een betekenisvol project. Zo is er al een vakantiebeurs, kerst- en rommelmarkt georganiseerd. De leerlingen doen alles zelf: van het schrijven en ontwerpen van flyers tot het bijhouden van inkomsten en uitgaven. Zo benutten ze wat ze bij rekenen en taal geleerd hebben. Op de laatste dag van de week zijn ouders én de buurt welkom om het werk van de leerlingen te bekijken.
Techniek
In schooljaar 2020-21 hebben we een start gemaakt met opzetten van een leerlijn techniek. De onderbouw is hier onder begeleiding van juf Handan al mee aan de slag gegaan. Tijdens deze activiteiten doen de leerlingen kleine proefjes en opdrachten. Het is de bedoeling dat de leerlingen (zeker uit de hogere klassen) straks zelfstandig met het materiaal werken.
Beeldende Vorming
Alle klassen krijgen beeldende vorming van één van onze vakleerkrachten. Groep 3 tot en met 8 krijgt één keer per week les en groep 1/2 om de week. We bieden leerlingen verschillende technieken aan, zoals schilderen, druktechnieken, zagen en timmeren of textiele werkvormen. De doelen van de lessen beeldende vorming zijn breed. Soms werken leerlingen met onderwerpen uit de taal-, of rekenmethode, soms leren ze over beeldaspecten. (Bijvoorbeeld: hoe krijg ik “diepte” in mijn tekening?)
Drama
Onze dramadocent geeft alle klassen één periode per jaar dramales. We laten leerlingen kennismaken met het vak acteren en geven hen de kans om zichzelf te laten zien tijdens allerlei oefeningen, opdrachten en voorstellingen. Ook heel belangrijk is het sociale aspect, zoals samenwerken. We bespreken vragen als: hoe kunnen we op een fijne manier tips en tops geven aan elkaar? Zo leren kinderen zich op een vrije manier te uiten en zichzelf te leren kennen.

Filosoferen
In de bovenbouw leren leerlingen in kleine groepen filosoferen met een vakdocent. Dit doen ze aan de hand van afbeeldingen, verhalen (uit de kinderliteratuur) en korte filmpjes. We vragen leerlingen te tekenen wat ze denken en dit in kleine groepjes met elkaar uit te wisselen. Daarna vatten we in de grote groep het gesprek samen en kunnen leerlingen met argumenten op elkaar reageren. Zo ontstaan nieuwe, “verse” gedachten.
Culturele uitstapjes
Minimaal één keer per schooljaar bezoeken onze klassen een museum: groep 2 het Stedelijk museum, groep 3 het van Gogh, groepen 4 tot en met 6 de Hermitage. In groep 7 wisselen we af tussen het Verzetsmuseum en het Rijksmuseum en groep 8 doet mee aan de jaarlijkse Kunstkijkdag. Leerlingen bezoeken op deze dag drie verschillende voorstellingen: muziek, dans, toneel of film.
Daarnaast volgen de meeste klassen ieder jaar lessen in Artis.
Muziek
Alle klassen krijgen om de week muziekles van een docent van de Amsterdamse Muziekschool. Leerlingen werken aan de ontwikkeling van muzikaliteit en ritmegevoel en leren tegelijkertijd de Nederlandse taal.
In ons muziekfeest aan het einde van het jaar laten leerlingen aan elkaar en hun ouders horen wat zij geleerd hebben.
Sinds 2019 werken wij samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest (NEDPHO). Onze leerlingen volgen luisterlessen, bezoeken een concert of repetitie en maken zo kennis met een orkest en klassieke muziek.
De Talentenweek
In de jaarlijkse Talentenweek krijgen alle leerlingen de kans nieuwe talenten te ontdekken. Ze kunnen meedoen aan allerlei activiteiten zoals film, fotografie, schilderen, techniek en programmeren. Aan het einde van de week presenteren de kinderen hun werk aan ouders. Zo oefenen ze de Nederlandse taal én het presenteren voor een groep.